07 Ogos 2014

Raya Yang Penuh Bermakna 2014

Hello ullossss , Selamat Hari Raya Aidilfitri yooo dah raya ke 11 dah yea . Meriah tak hingat aku tengok masing-masing berhari raya .warna warni dihari raya ,.. Riang ria di hari raya .

bila aku tgk blog2 org Len.hmmm hebat nya la. pandai dorg becerita ,aku???tapi tak per la ,blog ni pun saja je aku wujudkan mana tau nanti bila dah tua, memory aku pun dah LOW boleh aku baca balik kisah2 silam ni kn .. ada gak kenangan nya .leh tunjuk kat anak-anak kisah mamanya ni . :) 

ok sambung cerita 

Raya kali ni telah mengubah 'sesuatu' yang telah lama kami rindui . Teringat aku dengan sepotong ayat ini ,

 " kalau la manusia itu tau kenikmatan / kelebihan di bulan Ramadhan nescaya mereka akan mengharapkan Ramadhan akan berlaku sepanjang tahun " dan aku merasainya ... berlumba-lumba lah kamu dalam mencari kelebihan itu ....

Alhamdullilah ..aku hanya mampu meminta kepadaNYA dan terus mengharap dan berdoa 

.Sesungguhnya Janji Allah itu pasti . Kebahagiaan yang terjadi didepan mata ini teramat bermakna .. Semoga ia nya akan terus kekal .Dan mungkin aku memang tidak layak untuk berbicara tentang hukum hakam dan soal agama , tetapi itu tidak bermakna aku kosong dalam agama.Aku mungkin dilihat fizikal dan cara aku tidak sesuai untuk membicarakan tentang halal haram tetapi itu tidak bermakna aku tidak melakukan apa yg disuruh OlehNya.

Bukan niat dihati untuk riak , tetapi alhamdullilah kesusahan setakat ini belum lagi menghampiri ku , Alhamdullilah aku dikeliligi dengan kebahagian,semoga ia nya akan terus kekal dan dilindungi.

Raya kali ni 'turn' KL .. KELAS ayat kau Keyy Elll kata nya .bila pagi raya semuanya macam kalian semua .. Sembahyang raya ,lepas tu siap2 , lawa2 , sampai la ke satu tahap iaitu bersalam-salaman .. perkara wajib kot ..But depend pada family juga la .. ada juga family yang tak salam-salam di pagi raya tu , mungkin ada cara yang lain di gunakan mereka.kita mana taukan .

Dan untuk keluarga aku,  itu ada lah wajib .Tahun ni ada penambahan dalam ahli keluarga , best meriah 
. ( aku dapat adik ipar ). so panjang dah beratur nya untuk bersalam-salaman :) 

 tema warna kali ni Encik Amie pilih .. Biru pekat ,..ikut kan saja lah labu huhuhuhu gila la ramai tahun ni biru bila bukak jer FB amekawwwww biru menguasai warna-warna lain .

Ok bermula la aku sebagai anak sulung akan memulakan acara selepas bondaku meminta maaf di atas segala kesalahan yg dilakukan sama ada secara sedar atau pun tidak terhadap ayahdaku / suaminya .

 Suasana sedih dah nak berlaku dan masing-masing mata dah mula merah menahan air mata dari mengalir .. masing-masing dah start cover cun dan machonya .. KECUALI !!!! Aish Iskandar ! dan Mohd Hafizul
 ( adik bongsu aku) memang kering betul hati mamat ni tak ada feel nk nagis2 hihihihi

Tiba la turn aku , belum lagi aku keluar ayat-ayat azimat aku , nangis nya dah beria ... tak leh tahan beb. 
( sure byk dosa kn ) hahahahaha ayahda pun dah mula bergenang ..susana diam dan sedih .. dannn mula la ayat-ayat aku ..





Apakah ? oh rahsia .. dosa yang aku dah buat la hehehehe . yang paling penting aku mengharap kan yang ayahda dan bondaku menghalal kan setiap apa yang mengalir dalam darah aku ni. 




Orang kata doa ibu bapa adalah senjata kan kn kn , jadi aku minta juga yang ayahda dan bondaku akan mendoakan kebahagian aku bersama encik amie akan kekal hingga akhir hayat aku . 
dan jawapan ayahda :: ' itulah yang selalu ayah doakan '  sob sob sob

Lepas tu turn Encik Amie ..

 kemudian adik no 2 aku .. part ni lagi sedih .. satu umah banjir . satu perkataan yang mampu aku ungkap kan ALHAMDULLILAH!! Semoga semuanya akan terus kekal !







 turn isteri nya , next adik no 3 aku then adik no 4 last cucu sulung merangkap budak paling riuh ... Aish Iskandar .






 Sesungguh nya aku amat bershukur dengan apa yang terjadi kini. 




 Dan aku tau, kami adalah keluarga yang bahagia yang penuh gurauan dengan gelak tawa. Biasa la kan kalau ada berlaku salah paham antara ahli keluarga .betul tak .mana ada adik beradik yang tak pernah merajuk atau bermasam muka kn  .

 Dan  ketegasan ayah kadang-kadang tak boleh diterima tapi itu adalah ayah .itu adalah gayanya . Tapi apapun segala kenangan yang lepas akan dipadam dan kenangan yang akan datang akan disimpan dan terus diingat.

Janji Allah itu pasti , Cuma lambat atau cepat je.Cuma jangan sesekali berputus asa untuk memohan dari NYA ..dan alhamdullilah bukan satu kejadian yang berlaku malah sesuatu yang telah lama dipendam dan telah menjadi 'sesuatu'  juga telah diselesaikan .. 

Tiba-tiba dan tiba-tibanya .. Encik AMie bersuara : emm ' Yang , u tak beraya dan bersalaman dengan i lagi kn ' erkkkkkk tecekik aku beb .. bila laki mak tego cam tu . Apa lagi , ku mohon kemaafan suamiku ... bla bla bla bla... ( panjang juga la ayat aku ) tak leh nk taip kang nangis ... hihihi





dan Encik AMie juga rasa nya telah berjanji sama seperti janji aku kepadanya .. Allahuakbar ...subahanallah 




.Dengan apa yang terjadi pada Raya kali ini aku teramat bershukur.Keluarga BESAR aku kini lebih teguh.keluarga berkumpul dan bergurau senda.Dan Allah lebih mengetahui , kenapa dan mengapa ia nya baru terjadi sekarang .Hanya DIA yang mengetahui apa yang terbaik buat hamba nya .

Semua adik beradik belah Negeri Sembilan datang berkumpul di Semenyih ..Indah nya duduk berkumpul sambil makan-makan menyakat bergurau .. indah kan . layan pic ni ;)







Dan kami juga pulang ke Negeri Sembilan , walaupun tiada siapa TETAPI kubur arwah atuk dan wan masih perlu diziarahi.... 

Lepas dah bersihkan kubur atuk kami terus ke istana comel wan( isteri no 2 atuk lepas kematian wan) .

main meriam berlawan2 dengan jiran2 sambil petik buah dan terus makan ... heaven !! Tidur semalam , then ronda negeri Sembilan ,




Dah habis ronda belah KL raya ke 3 baru kami berangkat pulang ke PERAK .. Sebelah Encik Amie pula .. Selalu nya bila raya dah masuk hari ke 3 kemeriahan tu kurang sikit la kalau nk bandingkan dengan raya pertama Tapiiii banyak juga aktiviti yang kami laku kan bila di kampung ,opsss one thing yang kalian kena tau .... kenapa kampung Encik Amie best ? ia adalah di sebab kan ibu mertua ku ..percaya lah emak Encik Amie adalah ibu mertua yg sgt sgt sgt superb . sangat memahami anak-anak... lembut orang nya .dan bagi aku  dia adalah reason kenapa aku suka ngan kampung Encik Amie .  DAn, adik beradik belah encik amie suka memasak dan suka makan beramai2. Makan makan makan bestkan






Dan bawah ni adalah darah daging ku ... dan demi allah aku menyayangi adik-adik ku




CHOW !!! :)  #SAVEGAZA

................**................

................**................

Pages