20 Jun 2016

~Perginya seorang Kakak sulung ~Al - Fatihah Buat Ros Hayou Bt Ahmad ( 30/07/1968-16/6/2016 )

Assalamualaikum 

Rasa nya belum terlewat lagi untuk aku mengucapkan selamat berpuasa kat korg semua kot .. Jadinya " selamat berpuasa korg " semoga puasa kali ni sama-sama kita berlumba-lumba untuk mencari keberkatan dari Nya dan semoga puasa kali ni bukan puasa kita yang terakhir .. inshallah ..

Cakap pasal puasa yang terakhir , ingin aku cerita kan pada korg semua kisah sedih yang terjadi dalam keluarga kami baru - baru ni .. sebelum tu untuk pertengahan tahun 2016 ni aku telah kehilangan 2 insan yg baik dan yang amat kami sayangi ..

Semoga Pakcik amie dan kak Ayu di tempat kan dikalangan orang-orang yang beriman .. amin


Meh aku ceritakan serba sedikit tentang kak Ayu yang aku kenal selama 6 tahun aku menjadi ahli keluarga belah mertua .. Kak ayu merupakan biras aku yang sulung .Orang nya agak garang , kadang-kadang bila bercakap direct  sikit la.Tapi memang begitu cara kak ayu begurau.. 
 mula-mula lepas kawin aku tekejut jap ngan cara macam tu , lama-lama dah sebati malah leh buat gurau lagi ngan ayat-ayat kak ayu tu heheheheh.

Kak Ayu suka bersedekah , maksud aku Arwah rajin buat makan-makan dekat rumah dia . rajin ajak adik beradik kumpul kat rumah .pantang ada makanan ,ajak jer adik beradik , tak kira adik beradik kandung dia mahupan ipar duai dia .

Kawan-Kawan ,

Banyak sebenarnya yang ingin aku ceritakan mengenai arwah , tapi tetiba aku blur lak . tak tau macam mana nk menyampaikan nya .

Tapi rasanya lebih baik aku beratkan dengan cara beliau menghembus kan nafas nya yang terakhir  yang membuat ramai orang kagum , sebak , bershukur , dan sebagainya ...

~ Abg ipar aku ada bagi tahu yang dia dan kak ayu akan berangkat ke tanah suci pada hari pertama bulan puasa kalau dengan IzinNya . tapi abang ipar dah warning aku awal-awal jangan Tanya atau bagi tau kak ayu yang aku dah tau ,sebab tak nak kecoh2 lagi katanya.SYMP la aku pun ..

Seminggu sebelum Mereka bedua berangkat ke tanah Suci aku sempat singgah kerumah arwah .. sembang-sembang , arwah tak banyak cakap sangat la .. gurau-gurau gitu jer . lepas tu tak contact dah sampai la time nak berangkat tu .

Masa dekat KLIA pun arwah tak banyak cakap .. senyum- senyum jer. Aku  peluk arwah dan mintak arwah doakan aku dan aku doakan arwah selamat pergi dan pulang .




Sepanjang 2 minggu arwah dan abg ipar aku kat mekah aku memang tak ada berhubung langsung .. aku tau khabar mereka pun  dari anak-anak arwah . oh yea aku  rapat dengan adik perempuan arwah yang aku pangil cikna  dan anak-anak arwah ..
 Arwah dan abang ipar aku sepatutnya balik ke Malaysia 15/6/16 tapi di tunda satu hari lagi jadinya mereka balik 16/6/16. Aku tak ingat jam berapa mereka sampi di KLIA . aku tak dapat jemput sebab kerja .

Petang tu cikna msj aku suh datang rumah arwah sebab kami dah plan seminggu kami nak buka puasa kurma dan air zam zam  .. aku jawab tak dapat sebab aku kena rushing ambik princess sofea dekat nursery ... elok lepas berbuka tengah santai-santai depan TV ayah aku kata biras aku sakit .. la biras mana pulak yg sakit ..setahu aku biras aku elok jer main whasap dalam group ni ha .. skali  laki aku kata kak ayu dah meninggal "u cepat siap" ..

 gila kau nok..ptg tadi msj elok tiba selang bper jam dah meninggal ..ko rasa aku nk percaya tak cakap laki aku ?

Terus call cikna , aku tereEmo dan marah2 cikna ..maaf kan maksu ek cikna ..

Sepanjang perjalan aku laki bini diam . aku tetap berdoa yang laki aku bg berita palsu ..atau laki aku ada masalah telinga ( salah dengar ) ...

Mengigil wei nak naik tangga bila Nampak ramai orang depan rumah arwah .. macam kena hempap batu besar aku Nampak ada sebujur badan terbaring dah tertutup sampai muka ...

Allahuuu

Mengigil satu badan aku sebab tak percaya ..

Duk tengah-tengah baca yasin jenazah kena bawak pergi hospital untuk bedah. Jenazah kena letak kat hospital untuk satu malam .. esok nya jumaat dalam jam 12 tengah hari baru jenazah tiba dan dimandi kan .. jenazah disolatkan di masjid Alam Damai selepas solat jumaat .dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Alam Damai ..

Kawan-Kawan ,

Nampak tak perancangan yang telah Allah aturkan untuk arwah ..cantik kan .. meninggal dunia selepas kembalinya dari Tanah suci , bersih ... menghembuskan kan nafas terakhir di pangkuan suami tercinta pada khamis malam jumaat dan disolat kan selepas selesai solat jumaat .. ( blh korg bayangkan betapa ramai orang solat kan jenazah ? dan yang membca talkin nya imam masjid .. keadaan ditanah perkuburan sangat cantik cuaca ketika itu ,..

Mudah kan perjalan nya .. wallah hualam

Pada saat arwah di mandikan di surau Sri Perindu aku dapat lihat ramai yang menangis sedangkan yang menangis itu bukan ahli keluarga atau darah daging arwah .. itu tanda nya arwah di senangi . mungkin juga arwah seorang yang ringan tulang dan aktif di kawasan perumahan beliau dan itu juga yang menyebabkan kehilangan arwah sangat di rasai ..

Al - Fatihah Buat Ros Hayou Bt Ahmad  ( 30/07/1968-16/6/2016 )
semoga akak ditempatkan dikalangan orang-oang yang beriman amin ~





P/S :-




sepanjang perjalan pada kejadian hari , buat aku terpikir menjaga hubungan sesama kita amat lah penting sekali .Mungkin arwah amat disenangi oleh jiran tetangga , maka ramai juga yang sudi membantu menguruskan jenazah . apa akan jadi kalau kita hidup menyombong dan tidak bergaul dengan orang ???? tepuk dada tanya selerea


 Ingin juga aku mengigati diri aku sendiri dan kalian semua , jangan sesekali kita menyakiti hati orang, sama-sama kita cuba untuk menjaga ayat-ayat yang bakal keluar dari mulut kita . walaupun kita rasa kita benar , banyak caranya untuk kita menyampaikan nya bukan dengan bersuara LANTANG menegur takut nanti bila sampai waktunya tak ada yang sudi melawat kita .. sedihnya allahuabar ...

~ kita sama-sama menjaga silaturahim sesame kita , jangan kita cuba untuk memutuskan nya . memohon maaf bukan bererti kita kalah ... itu lebih mulia dari mendabik dada 

~ lebihkan la pembelajaran agama kepada anak-anak kita . kelak bila sampi waktu nya jika dizinkan biar lah anak yang mengimamkan jenazah kita dan memandikan kita

Pernah aku terbaca atau terdengr ceramah , pengakhiran hidup kita yang menentukan segala-galanya , jadi hendaklah kita sentiasa bersiap sediap untuk nya .

contoh nya walaupun kita bertudung litup, kita dah rasa kita sempurna belum tentu pengakhiran kita sempurna , belum tentu orang yang kita rasa seksi atau teruk akhlak nya tu pengakhiran hidupnya teruk jugak .. mana tau yang teruk tu tiba-tiba terdetik kat hatinya nak bersedekah atau nak buat solat sunat ker time tu ajal dia sampai ? tak ke indah namanya tu . Jadi jangan cepat nak menilai orang dan mengata pasal orang .. jaga AIB sesame kita ..

semoga kita sentiasa  dilindungi Oleh NYA ... Wallahualam



"Hidup kat dunia ni sekejap sangat, jadi apa bekalan yang kita nak bawa untuk teman kita kat akhirat nanti? Antaranya dengan bersedekah, membantu orang lain, buat baik pada keluarga dan masyarakat"  ~~ #copypaste #helizaHelmi


Andai aku pergi suatu hari nanti,
Aku berharap padamu Ya Allah.

Permudahkanlah jalanku sewaktu sakaratul maut datang menjemput. Pergi dalam husnul khotimah dalam keadaan Engkau redha dan aku diredhai.

Kau permudahkanlah juga pada mereka yang menguruskan jenazahku...

Usahlah sahabat2 serta ahli keluargaku meratapi pemergian ku. Kerana dengan airmata kalian, tidak dapat mengembalikan sebuah nyawa yang telah pergi menghadap Illahi.

Tetapi teruskanlah mengingatiku dengan mengirimkan Al Fatihah. Semoga aku tenang disana.

Setiap yang bernyawa pasti akan menemui kematian.  ~ #copypaste #helizahelmi


................**................

................**................

Pages